حذف معاونت سينمايي
پیغام مدیر :
با سلام خدمت شما بازديدكننده گرامي ، خوش آمدید به سایت من . لطفا براي هرچه بهتر شدن مطالب اين وب سایت ، ما را از نظرات و پيشنهادات خود آگاه سازيد و به ما را در بهتر شدن كيفيت مطالب ياري کنید.
حذف معاونت سينمايي
نوشته شده در 12 دی 1389
بازدید : 23
نویسنده : مولوی
وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي از حذف معاونت سينمايي پس از تشكيل سازمان سينمايي خبر داد و از دستور جلسه‌ از 9 بند در اولين جلسه‌ شوراي عالي سينما سخن گفت و همچنين تاكيد كرد:«بودجه 30 ميلياردي فيلم مجيدي از ارشاد تامين نمي‌شود.»

به گزارش ايسنا، در اين نشست كه صبح روز 12 دي ماه  با حضور خبرنگاران داخلي و خارجي در سالن معاونت سينمايي برگزار شد، سيد محمد حسيني ابتدا به ذكر توضيحاتي درباره روند شكل‌گيري شوراي عالي سينما پرداخت و با اشاره به تشكيل اولين جلسه اين شورا اظهار اميدواري كرد: اين جلسات در آينده استمرار داشته باشند و موجبات حل مشكلات سينماي ايران را فراهم آورند.

وزير ارشاد در عين حال گفت: تمامي دلسوزان و كساني كه مدعي هستند، مي‌توانند پيشنهادات خود را در اين زمينه ارائه كنند و در ارتباط با حضور سايرين در اين شورا هم خوشبختانه ما محدوديتي نداريم و مي‌توانيم به تعدادو ترتيب اعضاي اين شورا بيفزايم.

وي يادآور شد: با اقداماتي كه طي دو سال گذشته در دولت دهم صورت گرفته، دوستان در اين جلسه مطرح مي‌كردند كه با توجه به اين اقدامات ما از دولت انتظار داريم كه در عرصه سينما هم شاهد نوعي تحول باشيم. چرا كه به هر حال كارهاي روزمره هميشه انجام شده است، اما از چنين دولتي انتظار مي‌رود كه اقداماتي به مراتب جدي‌تر داشته باشد.

اما در ادامه‌ اين نشست و در پاسخ به پرسشهاي متعدد خبرنگاران وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي در ارتباط با نحوه‌ انتخاب اعضاي شوراي عالي ودر توضيح اين مساله كه چرا در اين شورا از اعضايي مثل ميرباقري و جوزاني كه سالهاست فيلم سينمايي نساخته‌اند، بهره گرفته شده و در عين حال به خانه سينما بي‌اعتنايي شده، اظهار كرد: ما در اين جلسه از پنج سينماگر شناخته شده استفاده كرديم كه انتخاب اين افراد بر اساس مصوبه‌ي دولت بر عهده‌ي وزير فرهنگ و ارشاد قرار داشت. البته بيش از انتخاب اين دوستان ما با افراد مختلفي مشورت كرديم و نامهاي مختلفي مطرح شد، اما در آخر به اين نتيجه رسيديم كه تركيب فعلي مي‌تواند كمك بيشتري به اهداف ما بكند. به هر حال ما نمي‌خواهيم اعضايي كه در اين شورا حضور مي‌يابند زينت‌المجلس باشند و تنها در جلسات حاضر شوند، بلكه به دنبال افرادي هستيم كه براي پيگيري اين مسائل انگيزه‌ي كافي داشته باشند. خوشبختانه در جلسه اول شوراي عالي هم مشخص شد كه اعضاي آن ايده‌هاي خوبي دارند.

 خيلي بين سينما و تلويزيون خط‌كشي وجود ندارد

وي در ارتباط با بهره‌گيري از كارگردانان تلويزيوني هم گفت: خيلي بين سينما و تلويزيون خط‌كشي وجود ندارد و در اين دو عرصه آثار مشترك و مشابه فراوان است. به هر حال براي اين شورا داود ميرباقري، شهريار بحراني، مسعود ده‌نمكي، احمد نجفي و محسن علي‌اكبري به عنوان نمايندگان معرفي شده از سوي وزير ارشاد حضور يافتند و جمال شورجه و مسعود جعفري جوزاني هم به عنوان نماينده تشكل‌ها و صنوف حضور خواهند داشت كه در اين ميان جمال شورجه از سوي سه تشكل مستقل انجمن انقلاب و دفاع مقدس،سينماگران مستقل و انجمن بازيگران و جعفري جوزاني به عنوان نماينده‌اي كه از سوي شوراي مركزي كانون كارگردانان و هيات موسس تهيه كنندگان انتخاب شده بود، حضور پيدا مي‌كند.

 شكي نيست كه اعضاي شوراي عالي همه خبره و كارشناس هستند

حسيني ادامه داد: در ارتباط با خانه سينما هم بايد بگويم كه بحثهايي از گذشته مطرح بوده و قرار است فردا در جلسه‌اي كه ميان هيات مديره خانه سينما و معاون سينمايي صورت مي‌گيرد اين موارد مطرح شود، ما در آن جلسه شنونده نقطه نظرات هيات مديره خانه سينما خواهيم بود و اگر آنها نظري داشته باشند آن را به كار خواهيم گرفت تا از همه ظرفيت‌ها استفاده شود. البته ما هم سوالاتي از اين افراد داريم كه درباره‌ي آنها هم صحبت خواهد شد.

وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي در ادامه با تاكيد مجدد بر اينكه تعداد اعضاي حقوقي و حقيقي شوراي عالي سينما قابل افزايش است، خاطرنشان كرد: يكي از دلايلي كه ما تاكيد داريم بحث شوراي عالي سينما مورد تاكيد و توجه قرار بگيرد آن است كه دوست داريم در اين‌باره نظرات مختلف را بشنويم. من همچنين اميدوارم كه جلسه فردا نتايج خوبي داشته باشد و اين فرصت موجب همدلي و همراهي بيشتر اهالي سينما شود.

وي در پاسخ به اين مطلب كه اگرچه سينماگران راه يافته به شوراي عالي سينما همه متخصص هستند اما هيچ‌ يك از آنها سابقه فعاليت مديريتي و صنفي نداشته‌اند، توضيح داد: قطعا امور اجرايي توسط معاون سينمايي انجام مي‌شود. ما در جلسات شوراي عالي بيشتر در پي آن هستيم كه يك اتاق فكر داشته باشيم و از آنجا كه تمام اين دوستان خود درگير كار سينما هستند و تاكنون فعاليتهاي مهمي انجام داده‌اند قطعا حرفهاي مهمي خواهند داشت. علاوه بر اين اين افراد با دوستان ديگري هم در تماس هستند و در كل در اينكه اعضاي شوراي عالي سينما همگي خبره و كارشناس هستند، شكي نيست.

 براي كار اجرايي و مديريت قطعا به افراد همدل نياز داريم

وي در ارتباط با اينكه طي دوره‌ي مديريتي جديد سينما اهالي شوراهاي مختلفي كه به واسطه دولت تشكيل مي‌شوند و همچنين تيم مديريتي به نام‌هايي محدود خلاصه مي‌شوند و به نظر مي‌رسد كه مسوولان اين بخش علاقه‌اي به استفاده از خرد جمعي ندارند، توضيح داد: ما مي‌توانيم افراد مختلف را در كارگروه‌ها وحتي تركيب اصلي شوراي عالي مورد استفاده قرار دهيم. اما در ارتباط با مديريت، معاونت سينمايي و همه معاونت‌ها همواره به دنبال داشتن يك تيم منسجم هستند. چرا كه اگرچه لازم است در تصميم‌گيري‌ها با سعه صدر نظرات مختلف شنيده شوند اما در كار اجرايي تشتت مانع از انجام فعاليت‌ مي‌شود و لازم است كه تيم اجرايي مانند يك تيم فوتبال همدل و منسجم باشند. حال اينكه معاونت سينمايي از جمعي همدل و همراه خود استفاده كرده نقطه‌ي قوت اوست و نه نشانه ضعف. به هر حال دوستان مختلف مي‌توانند در جاهاي ديگري مانند جشنواره‌ها حضور داشته باشند و هيچ محدوديتي هم براي اين موضوع نيست اما در كار اجرايي لازم است كه انسجام وجود داشته باشد.

سيدمحمد حسيني در بخش ديگري از اين نشست در پاسخ به دليل تعويق تشكيل شوراي عالي سينما اظهار كرد: اين موضوع مدتهاست كه مورد بررسي و پيگيري است و قطعا اگر زودتر اين شورا تشكيل مي‌شد بهتر بود. اما به هر حال اين نوع كارها نيازمند نوعي مبناي حقوقي است و اينگونه نيست كه به سرعت همه چيز انجام شود.

 بدون برنامه بودن شورا را نفي مي‌كنم

وي در پاسخ به نقطه‌نظري كه تشكيل اين شورا را فاقد برنامه دانسته بود خاطرنشان كرد: من بدون برنامه بودن اين شورا را نفي مي‌كنم. ما دستور جلسه‌اي متشكل از 9 بند براي اين جلسه داشتيم، اما به خواست رئيس جمهور قرار شد خودمان را محدود نكنيم و اين موارد اصلي را كه همه داراي اهميت بودند به مرور زمان پيگيري كنيم و در جلسه اول شورا موضوعات مختلف را هم مطرح كنيم.

حسيني در عين حال گفت: البته اگر ما در همين جلسه چندين طرح هم تصويب مي‌كرديم، عده‌اي باز انتقاد مي‌كردند كه اين موارد از پيش طراحي شده بوده است و به هر حال مي‌بينيم كه راه براي آنهايي كه مي‌خواهند انتقاد كنند همواره باز است.

وي در ادامه عنوان كرد: بد نبود اگر دوستان صدا و سيما در اين جلسه حضور مي‌داشتند تا بعدها با ديدن نوار اين جلسه دوستان مي‌ديدند كه چه جلسه پرباري تشكيل شده است. البته قطعا در جلسات اينچنيني نمي‌شود از دوربين بهره گرفت. اما خود من با توجه به جلسات متعددي كه تاكنون داشته‌ام بر اين باورم كه اولين جلسه شوراي عالي سينما از مهمترين و پربارترين جلسات بوده است.

به گزارش ايسنا،وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي در پاسخ به اين سوال كه آيا جلسه‌ شوراي عالي اين بار هم قرار است مانند سال 77 و جلساتي كه در دوره‌ سيف‌الله داد برگزار مي‌شد، باشد اظهار كرد: جزئيات آن جلسه را من اكنون در نظر ندارم اما در راس آن شورا معاون سينمايي قرار مي‌گرفت، اما اكنون سطح كار به مراتب ارتقاء پيدا كرده و رئيس جمهور در اين جلسات حضور پيدا مي‌كند.

وي در عين حال با آرزوي علو درجات براي سيف الله داد اظهار كرد:اين دولت نشان داده است كه در حيطه‌اي كه ورود پيدا كرده با جديت مسائل را پيگيري كرده است و يا به حيطه‌اي وارد نشده و يا در صورت ورود كاري اساسي انجام داده است. ما در شهرستان‌هاي مختلف ده‌ها طرح نيمه‌كاره داشتيم كه همين طور رها شده بودند و مردم از تكميل آنها نا اميد شده بودند اما اين دولت وارد اين پروژه‌ها شد و آنها را به سرانجام رساند.

حسيني ادامه داد: در زمينه سينما هم ما نمي‌خواهيم بحثي مقطعي را مطرح كنيم، وقتي چنين صحبتهايي درباره شوراي عالي سينما مطرح مي‌كنيم خود ما هم خوب مي‌دانيم كه با اين شيوه توقعات بالا مي‌رود و چندي ديگر همه نتايج اين شورا را خواهند پرسيد، اما به هر حال ما تصميم‌مان را گرفته‌ايم كه اين طرح حالتي جامع داشته باشد، مسائل مختلف را در بر بگيرد و ضعف‌ها و نقاط قوت سينما را به طور جدي مورد توجه قرار دهد.

 با تشكيل سازمان سينمايي، معاونت سينمايي حذف مي‌شود

محمد حسيني خاطرنشان كرد: ما مي‌بايست معاونت‌هاي خود را از هفت مورد به پنج مورد كاهش مي‌داديم كه تاكنون يكي از اين موارد صورت گرفته و معاونان وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي به شش مورد رسيده‌اند و پس از اين در پي تشكيل سازمان سينمايي نياز به معاونت سينمايي هم مرتفع خواهد شد.

 قطعا نگاه دولت تقويت بخش خصوصي است

وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي در بخش ديگري از اين جلسه خاطرنشان كرد: دولت با جديت سعي دارد كه تصدي‌گري خود را در زمينه‌هاي مختلف كاهش دهد، اما در كنار اين موضوع دولت وظايف حاكميتي خود را هم انجام خواهد داد. ما در رشته‌هاي مختلف به دنبال تصدي‌گري نيستيم و تنها به نظارت مي‌پردازيم، ما كه نمي‌خواهيم خودمان درباره موضوعات مختلف فيلم بسازيم يا كتاب بنويسيم كه بگويند ما دخالت مي‌كنيم اما به هر حال اين هم طبيعي است كه اگر قرار باشد از اثري حمايت كنيم آن اثر بايد بر اساس اولويت‌هاي كشور باشد.

 نمي‌خواهيم عرصه بر سينماگران تنگ شود

حسيني در ارتباط با اصناف و گروه‌هاي مختلف ادامه داد: ما با همه صنوف و گروه‌ها در تماس خواهيم بود و مبناي ما بر اين است كه از آنها حمايت كنيم، البته در اين ميان قطعا افرادي كه در پي توليد كارهاي فاخر باشند بيشتر مورد حمايت ما قرار مي‌گيرند. علاوه بر اين بناي ما حمايت از اهالي سينماست و نمي‌خواهيم عرصه بر آنها تنگ شود و عده‌اي فكر كنند كه به عنوان مثال تشكيل شورايي واحد براي تهيه‌كنندگان به منظور تنگ‌ كردن عرصه براي صنوف است.

 بحث‌ ما اين است كه با رافت اسلامي با اين دو هنرمند برخورد شود

وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي در ارتباط با اينكه شنيده مي‌شود در جلسه‌ شوراي عالي سينما صحبتهايي هم درباره جعفر پناهي و محمد رسول‌اف مطرح شده و از رئيس‌جمهور درخواست‌هايي با ارتباط با حمايت از اين دو هنرمند شده، تصريح كرد: به هر حال نگاه ما نگاهي حمايتي است و وظيفه داريم از كل جامعه هنري و مطبوعات حمايت كنيم. اما اين معنايش آن نيست كه اگر كسي مجرم هم بود بخواهيم براي او بي حساب و كتاب كاري كنيم. بحث ما اين است كه با رافت اسلامي با اين افراد برخورد كنيم و در عين در نظر گرفتن قانون اگر جايي هست، حمايتهايي هم از اين افراد داشته باشيم.

وي ادامه داد: البته قبلا هم نمونه‌اي ديگر از هنرمندان داشتيم كه در خارج از كشور صحبتهايي مطرح كرد اما بعد كه با خود فكر كرد ديد كه صحبتهايش اشتباه بوده و ما هم سعي كرديم كه به او موقعيت بدهيم.اكنون اينكه ما مي‌گوييم قرار است از هنرمندان حمايت كنيم به اين معنا نيست كه بخواهيم ازمجرمان حمايت كنيم. به هر حال اگر فردي جرمي كرده بايد با او قانوني برخورد شود اما گاه جا دارد كه با كمي اغماض به مسائل نگاه شود.

وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي همچنين خاطرنشان كرد: اكنون جواد شمقدري اين موضوع را پيگيري مي‌كند و قراراست كه در اين باره ديدارهايي با مسوولان مرتبط داشته باشد. اما در كنار اين موضوع بايد توجه داشته باشيم كه كسي كه در دادگاه محكوم مي‌شود بايد بتواند از خودش دفاع كند و بگويد كه مي‌خواهد روندي متفاوت در پي بگيرد. با توجه به اين نكته قطعا بخشي از موضوع هم به عهده‌ي خود افراد خواهد بود. البته در كل در ارتباط با مسائل مختلف لازم است كه ما ارتباط بيشتري با دستگاه‌هاي قضايي داشته باشيم، چرا كه هر چه زمينه‌هاي تعامل ما با دستگا‌ه‌هاي قضايي بيشتر باشد برايمان بهتر خواهد بود.

 شمقدري: خود من مستندسازم

در بخش ديگري از اين نشست خبرنگاران در ارتباط با عدم حضور نماينده‌اي از ميان مستندسازان در شوراي عالي سينما گفتند و وزير ارشاد اين موضوع را از مواردي دانست كه معاونت سينمايي بايد بررسي كند، شمقدري كه از حاضران در اين جلسه بود، گفت: خود من مستندساز هستم.

حسيني در پي آن گفت: اينكه مي‌گوييم افراد برجسته‌اي براي شركت در شوراي عالي سينما دعوت كرده‌ايم معنايش آن نيست كه همه صاحب‌نظران در اين زمينه را دعوت كرده‌ايم. طبيعتا ما نمي‌خواهيم جمع گسترده‌اي در اين شورا حضور داشته باشند، چرا كه اين گستردگي امكان تصميم‌گيري را خواهد گرفت. اما با اين وجود درباره‌ي نمايندگان صنف مستندسازان جا دارد كه موضوع پيگيري شود و اگر گزينه مناسبي در اين زمينه وجود داشته باشد ما آماده‌ايم كه نماينده اين بخش را هم در شوراي عالي سينما داشته باشيم.

وي در ارتباط با غيبت نمايندگان سينماي انيميشن در شوراي عالي هم اظهار كرد: درباره‌انيميشن‌برنامه‌ريزي‌هايي شده تا بنيادي خاص براي اين بخش داشته باشيم كه قطعا در اين بخش توجه جدي‌تري به مسائل مختلف اين بخش از سينما صورت خواهد گرفت.

حسيني در پاسخ به سوال يك خبرنگار خارجي در اين باره كه رئيس‌جمهوراعلام كرده كه قرار است سالانه 10 فيلم فاخر توليد شود، حال آيا با توجه به زمان‌بر بودن اين فيلمها چنين امكاني وجود دارد و آيا فيلم فاخر همچنان به معناي فيلم ديني خواهد بود، توضيح داد: بالاخره بايد پيام خوبي در اين جلسات منتقل شود، نحوه ساخت فيلمها يكي از بحثهاي مهمي بود كه در اين جلسه سينماگران به آن پرداختند. به عنوان مثال كارگردان فيلم

« ملك سليمان» در جلسه شوراي عالي هم گفتند كه براي ساخت اين فيلم مجبور شده‌اند از امكانات كشورهاي ديگر بهره بگيرند. به همين دليل قرار شد كه از اين پس امكانات به سرعت تهيه شود. تاكنون هم شايد يكي از دلايلي كه موجب طولاني شدن روند ساخت فيلمهاي فاخر مي‌ شد همين بحث كمبود امكانات بود كه اگر اين تجهيزات وارد شود، سرعت كار از اين پس بيشتر خواهد شد، علاوه بر اين همواره اول كار كمي مشكل است اما وقتي كه يك بار اين پروژه انجام مي‌شود روند آن مشخص و انجام اين روند ساده‌تر مي‌شود.

بودجه 30 ميلياردي فيلم مجيدي از ارشاد تامين نمي‌شود

حسيني در ادامه صحبتهايش در اين جلسه در ارتباط با سوالي كه مبني بر بودجه 30 ميلياردي فيلم جديد مجيد مجيدي و محل تامين اين بودجه مطرح شده بود اظهار كرد: قرار نيست وزارت ارشاد اين بودجه را پرداخت كند اين بودجه از جاي ديگري تامين مي‌شود و دركل ما از ورود وزارتخانه‌ها و سازمانهاي مختلف در بحث حمايت از فيلمهاي ارزشمند استقبال مي‌كنيم و حتي اين موضوع يكي از بحثهاي مهم ما در شوراي عالي سينما هم بوده است.

 تشكل‌هاي صنفي وارد مسايل سياسي نشوند

حسيني در بخش ديگري از اين صحبتها با اشاره به تاثيرگذاري سينما و مشكلات جدي كه در اين زمينه نياز دارد، سينماي كشور را نيازمند درمان ريشه‌اي دانست و تشكيل شوراي عالي سينما را در همين راستا برشمرد و افزود: ما اميدواريم كه دوستان مختلف طرح‌هايشان را در اين زمينه ارائه كنند. همچنين ما توقع داريم كه تشكلهاي صنفي واقعا به كار صنفي بپردازند و در كارهايشان منافع همگان را در نظر بگيرند و وارد حيطه‌هاي سياسي نشوند. به هر حال اين دولت در عرصه‌هاي مختلف نشان داده است كه قدرتمند است و هيچ‌كجا معطل نمي‌ماند كه به خاطر عده‌اي خاص از كارها باز بماند. به هر حال ما اگرچه ممكن است با سران صنوف درارتباط باشيم اما اگر ببينيم كه در بدنه هم تواني وجود دارد از آن غافل نمي‌شويم.

در پايان اين نشست وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي به حضور برخي مديران ديگر در اين جلسه اشاره كرد و گفت: علاقمند بوديم از نظرات اين مديران هم استفاده كنيم اما فرصت نشد.

جلسه‌ امروز وزير ارشاد سه روز پس از برپايي اولين جلسه‌ شوراي عالي سينما و پس از ارائه توضيحات وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي پيرامون اين نشست در برنامه‌ « هفت» برگزار شد و پس از پايان نشست هم وزير ارشاد به سئوالات خبرنگاران پاسخ داد.



www.mahdipc.tk http://www.tak-20.comhttp://www.tak-20.comhttp://www.tak-20.comhttp://www.tak-20.comhttp://www.tak-20.comhttp://www.tak-20.comhttp://www.tak-20.comhttp://www.tak-20.comhttp://www.tak-20.comhttp://www.tak-20.com
سایت خدماتی تک بیست



مطالب مرتبط با این پست
.



می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: